10.17.2011

Kuidas Wikipediat paremaks muuta?

Selleks, et pealkirjas esitatud küsimusele vastata, analüüsin Wikipedia erinevaid aspekte inglisekeelse Wikipedia näitel.
1. Sisu kvaliteet.  Sisu kvaliteedi osas ei ole mul Wikipediale kunagi olnud midagi ette heita - sisu on alati olnud ja on ka praegu väga kvaliteetne. Wikipedia kirjutamisstiil on minu jaoks väga kergesti loetav. Lisaks sisule meeldib mulle ka selle esitusvorm - MediaWiki on välimuselt lihtne ning lehed avanevad brauseris väga kiiresti. Samuti meeldib mulle väga see, et Wikipedias ei kasutata vilkuvaid, aeglaselt laaduvaid internetireklaame - õigupoolest ei kasutata mitte mingisugust reklaami.
2. Sisu mitmekesisus. Olen kuulnud kriitikat selle kohta, et Wikipedia sisu on on peamiselt orienteeritud tehniliste-, teaduslike- ja eriti arvutiteadusega seotud teemadele. Ehk teisisõnu - muudele teemadele pööratakse vähem tähelepanu. Mina isiklikult sellist probleemi täheldanud ei ole  - samas, ilmselt ei ole mina TTÜ Infotehnoloogia teaduskonna tudengina kõige pädevam sellise probleemi eksisteerimise kohta arvamust avaldama. Kuid on tõesti huvitav, et ka üsna kitsatele ringkondadele huvipakkuvad teemad on Wikipedias mingilgi kujul enamasti kaetud (nt: http://en.wikipedia.org/wiki/CAP_theorem).
3. Sisu ajakohasus.  Olen üllatusega avastanud, et Wikipediast võib üsna edukalt ka uudiseid lugeda - pealehe In the news jaotuse all on viimase aja tähtsamad uudised kenasti ära toodud. Samuti on erinevate teemakohaste artiklite uuendamine tavaliselt väga kiire.
4. Pildimaterjal.  Enamiku teemakohaste artiklite juures on ka pildid (sõltuvalt teemast  ka selgitavad joonised, diagrammid), mis vähemalt minu jaoks muudavad artikli lugemise palju meeldivamaks, kui ilma piltideta artiklite lugemise. Minu arvates võiks isikute kohta kirjutatud artiklite juures muuta kohustuslikuks vähemalt ühe pildi olemasolu.
5. Audio- ja videomaterjal. Väga väheste teemade juures olen märganud ka audio- ja videomaterjali (nt: http://en.wikipedia.org/wiki/JFK). Audio- ja videomaterjal on üsna levinud 20. sajandi ajaloolisi isikuid kajastavatel lehekülgedel, kuid enamasti on see halva kvaliteediga. Selles osas on Wikipedial veel arenguruumi.
Kokkuvõtteks. Praeguse sisu ja selle esituse kohta mul erilisi etteheiteid ei ole. Pildi- , audio- ja videomaterjali võiks rohkem olla. Kuid põhiline asi, mille abil Wikipediat paremaks muuta, on ikkagi tekstilise sisu pidev lisamine, täiendamine ja vajadusel muutmine (see käib eriti Wikipedia mitteinglisekeelse sisu kohta).

No comments:

Post a Comment